سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی
پیامرسان
دربارهما
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثههاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]
نمایی از بیلوار از فراز چلانه،13بدر95، عکس از داریوش قلوزی
ارسالکننده : بهنوش ـ ق در : 95/1/17 12:22 صبح
کلمات کلیدی :
نظر
وضعیت من در یاهـ
ـو
بهنوش ـ ق
صفحههای دیگر
لینکهای روزانه
پشتیبانی پارسی بلاگ
اخبار پارسی بلاگ
بایگانی
گذشته ها
آبان 87
آذر 87
دی 88
آذر 88
بهمن 87
دی 87
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
تیر 90
اردیبهشت 90
مرداد 90
اسفند 90
تیر 91
دی 92
بهمن 92
بایگانی نشدهها
نمایی از بیلوار از فراز چلانه،13بدر95، عکس از داریوش قلوزی
درخت بلوط چلانه، سیزده بدر95، عکس از داریوش قلوزی
سورنی،جمعه آخرسال 94عکاس مهران مهیمن
باز دلم هوای بیلوار را کرده
هفت سین
نوروز تان پیروز
پاسخی برای بچه های دبیرستان رزین
بدون شرح (وزمله)
روستای موچاخان
روستای درآو، بهمن92
[عناوین آرشیوشده]
پیوندها
امیرفاطمی
دکتررحمت سخنی
علی اکبر
ارسلان امیری
مهدی
لینکهای روزانه
هورامان هانه به رچه م
[31]
اوژیده
[39]
سایت دکترسخنی
[33]
[آرشیو(3)]